Home


NuffnangX

Kalo Suka Ngan Blog Saya..Sila La Follow Tapi Tak Da Paksaan Tau

**********Sila Tinggalkan LINK Anda Untuk Mudah Saya Jenguk Selalu**********

Sila Tinggalkan LINK Anda Untuk Mudah Saya Jenguk Selalu

Thursday, September 26, 2013

Jom Try Recipe Kerabu Mangga Aku

Ok...ni aku share resepi Kerabu Mangga aku ngn korang tp mcm biasa k...bahan2 adalah agak2 kuantitinya sbb aku x pandai nak bagi sukatan...hikkkkssss...

Bahan2 yg kena ada adalah :-
Mangga of coz...hehe
Pastu udang kering / ikan bilis...yg ni nak tumbuk pun bole, blend bagi hancur sikit2 pun ok jugekkkkssss....
Sambal belacan...
Kacang tanah yg digoreng pastu ditumbuk
Bawang yg dihiris atau didadu
Kerisik
Cuka sikit je tau!
Garam gula secukup rasa...heheh...

Bila bahan2 da ada...step pertama...hiris mangga. Aku x suggest korang pakai yg alat  penghiris tu sbb tekstur kerabu mangga jd x best!. Better guna tgn...org kata manual gitu walaupun mungkin tangan lenguh sbb dok menghiris mangga...hihi. Bila da siap hiris tu, korang mix je suma bahan2 di atas. Ok, dlm masakan...kalo ngam gula garam sumanya cukup rasa...dijamin sedap!!!...Tapi tgk masakan juga la. Takkan dlm kari pun nak buh gula kan?. Agak2 ar...hikkkksss...So korang...jgn lupa mencuba resepi kerabu mangga aku yg simple ni k.....Pada aku, aku lebey prefer kerabu mangga aku ada spicy sikit sbb akan jadi lebey sedap...Yang mana x tahan pedas, jgn la buh cili byk2 means sambal belacan tu buh sikit da la....Pastu bab sambal belacan tu aku blend je sbb aku takde lesung batu plus kalo ada pun, aku adalah mmg mls nak menumbuk...hahah...

Ehhh...ok la korang...again aku ckp...sila la cuba resepi aku ni k, kira resepi mak aku jgk la actually...Mmg sedap sbb ada kacang tanah yg ditumbuk...Kebanyakan kwn2 aku yg pernah mkn kerabu mangga aku, mmg suka sgt dorang ngn kerabu aku nih so korang mesti cubaaaaaaa...hikkkkksssss...Baru tau sedap ke tak..hehe....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...