Home


NuffnangX

Kalo Suka Ngan Blog Saya..Sila La Follow Tapi Tak Da Paksaan Tau

**********Sila Tinggalkan LINK Anda Untuk Mudah Saya Jenguk Selalu**********

Sila Tinggalkan LINK Anda Untuk Mudah Saya Jenguk Selalu

Tuesday, August 27, 2013

Ketupat Daun Nyok (Kelapa) Tradisi Kuarga Aku

Pagi2 adalah sgt sesuai utk ditayangkan entry makan2...

Kalo korang nak tau...mmg setiap taun, apabila tibanya ari raya memang da menjadi tradisi kuarga...Mak aku mesti sediakan Ketupat Daun Nyok. Nyok tu bahasa org Utara tau...Kalo korang nak tau, Nyok tu adalah Kelapa..tapi seriusly sampai skrg aku x tau nak menganyam ketupat jenis nih...Benak dah kot...hihi..

Kalo Ketupat palas tu pun ingat2 lupa tau!!!hahhaha....Nasib la kalo kat Sabah ni, bila nak raya dorang ada jual daun kelapa yang siap dianyam so selamat di situ...hahaha...

Selalunya Mak mmg anyam sorang2 jekkk...tugas membasuh beras n isi beras pulut tu dalam sarung ni of coz adalah aku...So taun nih dapat la aku buat tugas aku spt kebiasaannya....





Ok...ini adalah yang telah siap diisi beras pulut so da ready utk direnihkan bersama santan yang dibubuh gula dan garam sebagai rasa...Baru la rasanya akan naik gitu....

So bila da direnehkan bersama santan...kena la kacau dr masa ke semasa supaya masak sama rata....Daripada banyak santan cam gmbr kat atas nih sampai la santan tu kering....
 

Ok...gambar kat sebelah ni apabila santan tu da kering bermakna READY TO EAT lah kan??? Tak kan nak tgk sajorkkkk!!!...heheh...

Amik sebijik n dibelah 2 atau 4 supaya senang utk dimakan...Aku tau mesti ada yg tertanya2..sedap ke???...Rasa camana???...

Emmm...dapatla aku jelaskan kat sini bahawa rasanya adalah seperti lemang cumanya masak dgn cara nih..ia lembut sbb kalo lemang kan dibakar so kalo x pandai jaga api lemang akan jadi kering2 gitu...heheh...

Bila ada ketupat, memang sedap di makan bersama rendang n time tu ada Rendang Pedas Kerang yang aku buat n Rendang Ayam Tok yang adik aku buat...Yummy yummy tau!!!...hiksssss

Ermmmm...boleh tak korang bayangkan betapa sedapnya menjamu selera saat itu apalagik bersama family tersayang???hahah...

Tapi selalunya makan sebijik dua da konyang sbb bersantan kan so tak le mkn byk sgt...Cepat muak gitu....heheh


Ini ketupat yang telah dibelah...So DELICIOUS...believe me!!!

Tapi gambar nih bukan masa 1st raya tau...ni masa da raya ke berapa dah...Masa 1st raya mmg buat jugak tapi yg gmbr nih masa malam yang akak2 aku nak bertolak balik KL...so ni kes Mak aku nak jamu anak2 menantu dan cucu2 sebelum dorang bertolak la alkisahnya...hehe...

Begitulah kasih Mak kpd anak2nya...heheh...

4 comments:

  1. nampak sedap tuh ! Yana pun tak pandai anyam biasa beli siap je hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg sedap yana...lembut je bila da siap masak tu..nasib la kan yana ada yg siap anyam...untung utk kita2 yang x pandai nak anyam..hihihi

      Delete
  2. wah menarik cara tew ...

    nanti ley la cuba jugaks ...sebab tergoda sungguh dek rupa ketupat tew
    misti rasa pun sedap nyum nyum nyum

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak moon...kena try tau...sedap...lembut jek isinya...hihi...senang je pun caranya...kalo x da rendang..cicah ngn sambal tumis ke...ngan kari ke..pun sodappppppppp...hihi

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...