Home


NuffnangX

Kalo Suka Ngan Blog Saya..Sila La Follow Tapi Tak Da Paksaan Tau

**********Sila Tinggalkan LINK Anda Untuk Mudah Saya Jenguk Selalu**********

Sila Tinggalkan LINK Anda Untuk Mudah Saya Jenguk Selalu

Thursday, April 9, 2009

Buah Pinang vs Perubatan Tradisional

Buah pinang da mmg sinonim dgn perubatan tradisional...knapa ekk???Slalunya apa yg kita tahu...warga emas kebanyakannya menggunakan buah pinang nih sebagai bahan penambah rasa apabila di makan bersama daun sireh...semestinya buah pinang nih mmg ada khasiatnya yg tersendiri...yg kita semua x tau. Rasanya kalo kita kaji sedalam-dalamnya...pasti buah pinang boleh dikomersialkan lebih jauh lagi seperti mana misai kucing,tongkat ali,kacip fatimah walaupun buah pinang bukan dlm kategori herba2.

Saya pernah menjalani rawatan perubatan secara tradisonal utk mendapatkan zuriat menggunakan buah-buahan yg masam dan dlm rawatan tu juga...pakcik tu bekalkan saya buah pinang yg diracip dimakan bersama sirih mcm tok2 kita dulu tue :) fungsinya utk menghilangkan senggugut tapi saya x le nak mkn...nak muntah saya mkn...bila saya call pakcik tu saya cerita saya x bole nak makan...cam nak muntah...pakcik tu pun tergelak ngn saya....Alhamdulillah...ramai yg berubat ngn pakcik tu berhasil tapi maybe saya x ikut advice pakcik tu dgn betul...mmg x da hasil la lagipun benda2 ni semua kuasa Allah swt kan???
Cara pakcik tu berubat...guna ayat quran la...syarat mesti bwk buah yg masam...x kira la buah epal ijau ke,kedondong ke,mangga muda ke...masa saya gi tu ada sebiji epal ijau je saya bwk...so pakcik tu bahagikan buah tu kpd 3bhgn...kena mkn utk 3mlm sebelum bersama...kena selawat 3x ngn Al-Asr x silap 3x....lupa daa tul x ayat tue...yg buah pinang ngn sireh waktu ptg...baca ayat yg sama gak...tapi saya mmg x le nak telan so saya amalkan buah tu je tapi mlm ke3 tu failed sbb hubby saya balik lewat time tu...saya pun silap g mkn buah tu...patutnya saya tgk dulu hubby saya balik kul bapa kan???Apapun...rezeki,ajal dan pertemuan semuanya kuasa Allah swt...kita manusia hanya mampu berusaha dan berdoa...last skali tawakal kepada-Nya...moga ada rezeki utk kita2 yg blum ada baby utk timang baby.Aminnnnnn
P/S:
Zura nih buah pinang yg aku kirim kat mak ngn mak mertua aku...x sure betul ke x yg ijau tu yg dara tapi kalo yg muda tu...dara la kan???ntah la...hang suh la kakak tu tanya pakcik yg kakak tu berubat...Nanti jgn lupa mai amik kat aku ekk... :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...